گفتگوی “قندیل پرس” با “صابر مامدی” فعال سیاسی و از حاضرین در کنگرە ک.ن.ک، در رابطه با برگزاری بیست و سومین کنگره ک.ن.ک.
قندیل پرس: در 24 و 25 این ماە در کشور هلند بیست و سومین کنگرە، کنگرە ملی کردستان برگزار شد، جنابعالی بە عنوان یکی از اعضای ک.ن.ک از شرق کردستان در این کنگرە حضور داشتید، دستاوردهای برگزاری این کنگرە چە بودند؟
صابر مامدی: کنگره ملی کوردستان در 26 سال سابقه فعالیتی23 بار کنگره تشکیل داده و تنها نهاد مستقل کوردی بوده که توانستە علاوه بر ارتباط با سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و اکثر نهادهای بینالمللی، مابین احزاب باشور، باکور، روژهلات و روژئاوا هماهنگی و دیالوگ ایجاد کند و به لحاظ دیپلماسی تنها نهادی است که کوردهای چهاربخش کوردستان در آن عضو هستند.
در مقطع کنونی که خاورمیانه و به ویژه مناطق کوردستانی در بستر تغییرات نوینی قرار گرفتند، تشکیل 23مین کنگره کنک برای بررسی این مسایل ضروری بود. از این جهت که کوردها در روژئاوای کوردستان وضعیت سیاسی جدیدی را بعد فروپاشی رژیم بعث اسد تجربه میکنند و به فرصت تاریخی دست پیدا کردند که کنک توافق و به رسمیت شناختهشدن قانون اساسی جدید که مدیریت جدید دمشق با کوردها امضا کرده را گامی مهم میداند و خواستار به رسمیت شناختن و اجرای رسمی این توافقنامه شده است.
در باکور کوردستان هم مذاکره پکک با دولت ترکیه آغاز شده که نقش و حمایت کنگره ملی کورد تاثیرگزار است.
برای روژهلات هم اکنون که ایران در ضعیفترین حالت ممکن بوده و انقلاب ژن، ژیان ئازادی در جریان است، نقش کنک برای دیالوگ و متحد کردن احزاب روژهلات مهم است.
اکنون که بنبستهای سیاسی در باشور کوردستان فضای ملتهبی را ایجاد کرده و با وجود گذشت نزدیک 9 ماه از انتخابات در باشور کوردستان هنوز دولت جدیدی تشکیل نشده و انتخابات ریاست حکومت اقلیم نیز برگزار نشده، کنک بر حل این روند و وحدت جبهەی کورد تاکید حیاتی دارد چون معتقد است اگر نیروهای کورد باشور اختلافات داخلی را تشدید کنند دستاوردهای کوردستان و وضعیت فدرال اقلیم که اکنون از سوی دولت مرکزی عراق در فشار در خطر جدی خواهد افتاد.
کنک در مقام چتری فراگیر تحولات چهار بخش کوردستان را پیگیری و سعی دارد در حد امکان نقشی سازنده در تحولات ایفا کند و این دوره هم از این قاعده استثنا نبود.
قندیل پرس: برخی از ناظران از شرق کردستان، این انتقاد را در رابطە با برگزاری کنگرە ک.ن.ک مطرح کردند کە چرا رئیس مشترکی از شرق کردستان انتخاب نمیشود و یا اینکە تعداد نفرات حاضر در هیئت رئیسە ک.ن.ک از شرق کردستان کم است، نظر جنابعالی در رابطە با این انتقادات چە میباشد؟
صابر مامدی: چند دوره پیش آقای طاهر کمالیزاده از شرق کوردستان ریاست مشترک کنگره ملی کورد را همراه نیلوفر کوچ بر عهده داشتند.
مشارکت تمامی خلق کورد در کنگره کنک آزاد است و اینکه چرا فعالیت روژهلاتیها در هیئت رئیسه کنک کمرنگ است به سیاست پشت پرده آنها برمیگردد. در این کنگره تعداد زیادی از اعضای کنک نمایندگان احزاب سیاسی کورد، مقامات موسسات و شخصیتهای مستقل و نه حزبی حضور داشتند و کسانی که به دلیل مشکل ویزا یا موانع بروکراتیک نتوانستند حضوری مشارکت کنند به صورت آنلاین در جلسه شرکت کردند.اینگونه نیست که منع خاصی برای این مسئله وجود دارد و احزاب روژهلاتی با حضور پررنگ تر میتوانند نقشی متفاوت داشته باشند. ساده بتوان گفت هیچگونه تفاوت و تبعیضی در میان بخشهای مختلف کوردستان وجود ندارد، همانطور که احزاب تا اکنون مشارکت داشتند.
قندیل پرس: بسیاری از احزاب شرق کردستان از جملە: حدکا و کوملەها و… در کنگرە حضور نداشتند، حتی در کنفرانس روژهلات در ماە قبل نیز کە از جانب ک.ن.ک برای ایجادهمگرایی در میان احزاب شرق کردستان برگزار شد، حضور نداشتد، تحلیل شما از این عدم مشارکت چە میباشد؟
صابر مامدی: اول اینکه تمامی این احزابی که ذکر کردید به این کنگره دعوت شده بودند اما به دلایل نامعلوم چند روز قبل از برگذاری کنگره اعلام کردند که شرکت نمیکنند.
دوم اینکه این سوال شما شبیه سوالی یست که دو سال پیش در رابطه با عدم مشارکت احزاب سنتی روژهلاتی در کنفرانس ژینا و ژیانهوهی بُن آلمان پرسیدید و الان هم بر همان مسئلهی حلقەی مفقودهی دیالوگ هراسی احزاب روژهلات برای راهحل مسئله کورد و اتحاد ملی و به جا آوردن وظیفهی تاریخی احزاب تاکید دارم.
اتفاقا وضعیت فعلی با چند سال پیش از هر لحاظ چه تحولات سیاسی در کوردستان چه در خاورمیانه و چه در جهان متفاوت هست و کوردها در خاورمیانه وارد مرحلهی نوینی از تغییرات مثبت و منفی شدهاند که عدم مشارکت و هماهنگی احزاب خلاء و شکاف بزرگی ایجاد کرده و به نوعی شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت است.
به عنوان مثال الان کە بحث اخراج احزاب روژههلات از کمپهای مستقر در باشور مطرح و اجرایی شده و اکنون که باکور و روژئاوا وارد روند جدیدی در منطقه شدند این وظیفهی تاریخی مسئولان احزاب است که این مسایل را در کنگره بررسی و چارەیابی کنند.
جالب اینجاست سال گذشته دیدیم که تمامی احزاب کورد فراخوان اعتراضی به اعدام دو زن مبارز کورد پخشان عزیزی و وریشه مرادی دادند که تمامی خلق کوردستان روژهلات در امتداد انقلاب ژن، ژیان ئازای همصدا با اعتصاب به آن فراخوان پاسخ مثبت دادند.
قندیل پرس: یکی از مهمترین موضوعات حال حاضر در فضای سیاسی کردستان، گفتگوهای میانجناب عبداللە اوجالان و حکومت ترکیەمیباشد، بە نظر شما ک.ن.ک چە نقشی در این زمینە میتواند ایفا کند؟
صابر مامدی: فراخوان صلح و جامعهی دموکراتیک اوجلان در 27 فوریه و اعلام پایان مبارزهی مسلحانه توسط پکک یک نقطه عطف تاریخی و استراتژیک است که اتفاقا کنک آن را یک تحول مثبت ارزیابی کرده و طرفدار ادامه و به نتیجهرساندن این روند هست و در بیانیهی خود بر موفقیت و بهسرانجام رساندن این مسئله حیاتی راهحل صلحآمیز تاکید کرده است و خواستار نظارت، حضور و دخالت یک طرف سوم بیطرف به عنوان میانجی بین دو طرف پکک و ترکیه شده و نیز از دولت ترکیه با صراحت خواسته که این فرصت را از دست ندهد و فضای گفتوگو را ایجاد کند و بستری برای راهحل سیاسی و قانونی ایجاد کند، چون معتقد است که این تحول در باکور به صورت زنجیروار و دومینو در سه بخش دیگر کوردستان و در میان ملت کورد تاثیرات مثبتی خواهد داشت.
کنک حتی از سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا و تمای نهادهای بینالمللی و افکار عمومی جهان درخواست حمایت از این روند رو داشته است.
قندیل پرس