سازمان عفو بینالملل با انتشار بیانیهای نسبت به حکم اعدام وریشه مرادی، زندانی محبوس در زندان اوین، واکنش نشان داد. این سازمان تأکید کرده است که این حکم در پی یک محاکمه شدیداً ناعادلانه صادر شده است.
این بیانیه روز سهشنبه، ۶ آذر، منتشر شد و مقامات قضایی ایران را خطاب قرار داد. عفو بینالملل به بازداشت وریشه مرادی در ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ اشاره کرده و اعلام داشته است که وی به مدت چهار ماه در معرض ناپدیدسازی قهری قرار داشته و از زمان بازداشت تاکنون تحت انواع خشونت، شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته است.
این سازمان حقوق بشری همچنین با اشاره به روند دادگاههای این زندانی زن که طی آن نه او و نه وکلایش اجازه دفاع نداشتهاند، تأکید کرده است که حکم اعدام او در پی محاکمهای کاملاً ناعادلانه صادر شده است.
عفو بینالملل همچنین در گزارش خود به اعتصاب غذای وریشه مرادی، مشکلات گوارشی ناشی از این اعتصاب، عدم دسترسی به مراقبتهای بهداشتی و محرومیت از ملاقات با خانوادهاش پرداخته است.
در پایان بیانیه، عفو بینالملل خواستار توقف فوری حکم اعدام وریشه مرادی شده و بر ضرورت دسترسی وی به مراقبتهای پزشکی در خارج از زندان و محاکمه افرادی که او را تحت شکنجه قرار دادهاند، تأکید کرده است.
قندیل پرس