د.جلالیزاده می گوید، دمکراسی و روشهای دمکراتیکی که در روژآوا با کمک کوردها و سایر اقلیتها وجود دارد، تجربه بسیار موفقی بوده و نشان دهنده آن است که کورد ملتی صلح طلب، دمکراسی خواه، ملتی که اگر به حکومت و قدرت دست یابد برای هیچ یک از خلقهای دیگر هیچگونه ضرری ندارد، نه تنها ضرری ندارد بلکه منفعت زیادی هم دارد، حال می توانید بنگرید به عربها، کلدانیها، ارمنیها و یا هر اقلیت دیگری که در آنجا وجود دارد، آیا تحت حاکمیت کوردها زندگی آرام و آسوده ای دارند یا تحت حاکمیت سوریه؟ و یا تحت حاکمیت ترکیه؟
قندیل پرس: به عنوان سوال اول، همانگونه که اطلاع دارید در تاریخ 20/01/2022 داعش به زندان صناعه در محله غویران شهر حسکه با هدف آزاد نمودن زندانیان داعش و کنترل شهر حسکه حمله نمود اما به دلیل مقاومت نیروهای سوریه دمکراتیک این پلان به شکست انجامید، تحلیل جنابعالی در رابطه با این حمله چیست؟
د.جلالی زاده: عرض سلام و احترام دارم خدمت شما و امیدوارم موفق و سرافراز باشید، در رابطه با حمله داعش به زندان حسکه، من بر این باورم که اولا داعش می خواست وجود خود را در منطقه اثبات نماید و ثانیا با کنترل این زندان و فرار از آن، ضعف و ناتوانی نیروهای کورد را اثبات و همچنین زمینه را برای حمله سوریه و ترکیه به کوردها فراهم نماید اما الحمدالله نیروهای کورد با شجاعت خود توانستند این حمله را شکست دهند.
قندیل پرس: به نظر شما نیروهای سوریه دمکراتیک چه روشی در پیش بگیرند که بار دیگر از رشد فکر و سازمان داعش جلوگیری به عمل آورند؟
د.جلالی زاده: داعش فکر و اندیشه ای مرتجع و مزدور می باشد که به ابزاری در دست ابرقدرتها و حکومتهای منطقه تبدیل شده است، یعنی به وسیله داعش می خواهند هم منطقه را به آشوب بکشند، هم حکومتها را بترسانند به خصوص حکومتهای سوریه و عراق و در خاورمیانه آن را تبدیل به ابزار سرکوب کوردها نمایند.
الحمدالله داعش در میان کوردها هیچ پایگاه اجتماعی و زمینه ای برای رشد ندارد و تاکنون هم اگر بعضی از افراد به دلیل ناآگاهی فریب خورده اند قطعا پشیمان خواهند شد اما در میان عربها زمینه رشد برای آنها مهیا است زیرا در میان آنها اندیشه بنیادگرایی و مبارزه با حکومتهایشان وجود دارد یعنی تقریبا یک نوع نوستالژی باعث رشد داعش در میان آنها می شود اما در عین حال داعش مزدور است، داعش مزدور ابرقدرتها و حکومتهای منطقه می باشد، داعش را آورده اند تا کوردها را سرکوب نمایند، اگر داعش در این قضیه اخیر زندان حسکه پیروز می شد برای کوردها مصیبت بزرگی به وجود می آمد و جنگ بزرگی به کوردها تحمیل می گشت و در عین حال به ابرقدرتها، کشورها و حکومتهای منطقه اثبات می نمودند که کوردها در دفاع از خویش ناتوانند و چه بسا نیروهای زیادی را برای کمک به داعش برای حمله به کوردها می فرستادند اما الحمدالله داعش شکست خورد، این پیروزی با شجاعت نیروهای کورد به دست آمد و بار دیگر توانستند افتخاری را برای ملت ستمدیده کورد خلق نمایند.
قندیل پرس: مشکل بزرگ خودمدیریتی شمال و شرق سوریه این است که هنوز از جانب حکومت مرکزی سوریه و سایر کشورهای جهان به رسمیت شناخته نشده است، شما چه راه حلهایی برای به رسمیت شناخته شدن خودمدیریتی توسط سایر کشورهای جهان و از بین رفتن احتمال نابودی خودمدیریتی پیشنهاد می دهید؟
د.جلالی زاده: به باور من یکی از ضعفهای کورد و احزاب کورد، ضعف در لابیگری بوده است، هر ملتی، هر نیرویی و هر حزبی که لابیگری قوی داشته باشد حتما پیروز خواهد شد، ما نباید فقط به اسلحه و نیروی نظامی اکتفا کنیم، باید در حوزه دیپلماسی و اقدامات دیپلماتیک با همه کشورهای جهان، همه احزاب به خصوص احزاب آزادیخواه و دمکراسی طلب ارتباط داشته باشیم و نباید فقط به یک دولت، به یک حزب و یا گروهی خاص اکتفا نماییم بلکه باید با هر دولت و حکومت آزادیخواهی که حق حیات و مدیریت را برای سایر خلقها نیز قائل است گفتگو نماییم، هر اندازه برای مسئله کورد، سرنوشت ملت کورد در جهان تبلیغات شود به خصوص از طریق رسانه ها و فضای مجازی، یعنی هر اندازه کوردها بتوانند دوست برای خود فراهم کنند باز هم کم است زیرا حکومتها نشان داده اند، چه حکومتهای غربی، چه ابرقدرتها و چه منطقه هیچکدام وفا ندارند یعنی فقط به منافع خود می اندیشند به همین دلیل ملت کورد هم باید عاقل باشد و فریب نخورد و بتواند در مقابل هزینه ای که می دهد سود و منفعت کسب نماید، خود را به نوکر هیچ حکومتی تبدیل نکند، به هیچ حکومتی قولی ندهد، شما خود می بینید و تجربه تان هم از من بیشتر است، می دانید که جنبشهای کورد تاکنون به دلیل وابسته بودن به بیگانگان تا چه اندازه دچار شکست شده اند چرا که متاسفانه برای حکومتها وفا معنایی ندارد، تعهد معنایی ندارد به همین دلیل لازم است که ما فقط پشتمان به همدیگر گرم باشد، با عقلانیت، هوشیاری، درک و کار فرهنگی، به نظر من کار فرهنگی خیلی مهم است، الحمدالله تاکنون این تجربه خیلی خوب بوده است، تاکنون با عقلانیتی صحیح این جنبش توانسته است خود را حفظ نماید، فریب حکومت سوریه و سایر حکومتها را نخورده است، بدانید خودتان چه راه حلی را مناسبتر می دانید، با استفاده از همه تجربه ها، راهها و راهکارها بدانید منفعت و ضرر شما در چیست.
به راستی تا زمانیکه ملت ما هوشیار نشود و منفعت و ضرر، و دوست و دشمن خود را نشناسد و تا هر فرصتی که برایش فراهم می شود به خوبی از آن استفاده نکند و با همدیگر متحد نشود، و این مسئله را به مسئله ای جهانی تبدیل نکنند قطعا موفق نخواهیم شد، من امیدوارم که جنبش کورد در سوریه همانگونه که تاکنون توانسته است با سربلندی وجود داشته باشد کماکان وجود خویش را بدین گونه حفظ نماید، مستقل باشد و ان شاالله این تجربه را با موفقیت به جلو ببرد.
قندیل پرس: به عنوان سوال پایانی، جنابعالی به عنوان شخصیتی سیاسی در شرق کوردستان چگونه به این تجربه خودمدیریتی کوردهای روژآوا می نگرید؟
د.جلالی زاده: من در ابتدای بهار عربی به سوریه رفتم، می دانستم که شرایط کوردهای سوریه تا چه اندازه بد است، با کوردهای سوریه که صحبت می کردم می دانستم که چقدر تحت فشار و ناراحتی هستند، من هیچ وقت فکر نمی کردم در سوریه روزی فرا رسد که کورد اینگونه موفق بشود، بتواند سرنوشت خویش را در اختیار بگیرد، الحمدالله این بهار عربی برای کورد ثمره و فایده بسیاری داشته است، کورد باید از این موقعیت و فرصت به خوبی استفاده نماید، در واقع هر گونه پیروزی کوردهای سوریه باعث شادمانی و امیدواری همه کوردهای جهان می شود، کورد شرق کوردستان، کورد شمال کوردستان و کورد جنوب کوردستان، همه نگاهشان به حرکت، فعالیت، تلاش، مذاکرات و تصمیمگیری کوردهای سوریه است، در واقع امروز روژآوا سنگری است که همه جهان آن را می شناسد، شهر کوبانی به بزرگترین نماد تاریخی مقاومت و استقامت خلق کورد سوریه تبدیل شده است، به نماد پایداری و جاودانه گشتن گریلا در روژآوا تبدیل گشته، به راستی دمکراسی و روشهای دمکراتیکی که در روژآوا با کمک کوردها و سایر اقلیتها وجود دارد، تجربه بسیار موفقی بوده و نشان دهنده آن است که کورد ملتی صلح طلب، دمکراسی خواه، ملتی که اگر به حکومت و قدرت دست یابد برای هیچ یک از خلقهای دیگر هیچگونه ضرری ندارد، نه تنها ضرری ندارد بلکه منفعت زیادی هم دارد، حال می توانید بنگرید به عربها، کلدانیها، ارمنیها و یا هر اقلیت دیگری که در آنجا وجود دارد، آیا تحت حاکمیت کوردها زندگی آرام و آسوده ای دارند یا تحت حاکمیت سوریه؟ و یا تحت حاکمیت ترکیه؟
به همین دلیل من این پیروزی را به شما تبریک می گویم، امیدوارم که حرکت و فعالیت شما بر مبنای دمکراسی، آزادی و حقوق بشر برای هر فرد و اقلیتی باشد، ما کوردها در طول تاریخ مورد ظلم واقع شده ایم، ستمدیده بوده ایم، حقوقمان پایمال گشته است اما ما نباید هیچ وقت به دنبال انتقام باشیم، ما باید به دنبال کسب حقوقمان باشیم و با رفتار و اخلاق خودمان نشان بدهیم که ملتی آزادیخواه، دمکراسی طلب و مدافع عدالت و آزادی هستیم، امیدوارم که شما هم موفق باشید و امیدوارم هیچ وقت خلق کورد سوریه به عقب بازنگردد و به زمانیکه تحت سلطه ی ظلم و ظالم بود بازنگردد، امیدوارم موفق و پیروز باشید.
قندیل پرس