وزارت امور خارجه روسیه با ابراز نگرانی شدید از تهدیدهای نظامی اخیر علیه جمهوری اسلامی ایران، به آمریکا و اسرائیل هشدار داد که از هرگونه تحرک ستیزهجویانه، بهویژه علیه زیرساختهای انرژی هستهای ایران، خودداری کنند. ماریا زاخارووا، سخنگوی این وزارتخانه، در بیانیهای تند اظهار داشت که چنین ماجراجوییهای بیملاحظهای از سوی نتانیاهو و متحدانش، نه تنها نقض آشکار حقوق بینالملل و منشور سازمان ملل است، بلکه خاورمیانه را به سمت یک کارزار ویرانگر و فاجعهای بزرگ سوق میدهد.
روسیه تأکید کرد که هدف قرار دادن مراکز هستهای تحت نظارت آژانس بینالمللی انرژی اتمی، ضربهای جبرانناپذیر به پیمان منع گسترش سلاحهای هستهای (NPT) وارد میکند؛ بهویژه آنکه این تهدیدها از سوی طرفی مطرح میشود که خود عضو این پیمان نیست. مسکو با هشدار نسبت به تکرار «اشتباهات مرگبار ژوئن ۲۰۲۵» که منجر به اختلال در نظارتهای بینالمللی شده بود، از مخالفان ایران خواست تا با درک ابعاد ویرانیهای احتمالی، از تشدید تنشها دست برداشته و امنیت جهانی را با خطر مواجه نکنند.
قندیل پرس