دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اظهار داشت که آخرین مذاکرات آمریکا و ایران بر سر برنامه هستهای تهران به خوبی پیش میرود و نسبت به احتمال دستیابی به یک توافق قطعی ابراز خوشبینی کرد.
ترامپ در مورد مذاکرات جاری تأکید کرد که دستیابی به یک راهحل دیپلماتیک بر گزینههای نظامی ارجحیت دارد و گفت که دستیابی به توافق «بهتر از استفاده از بمب به عنوان جایگزین» خواهد بود.
ایالات متحده و ایران تاکنون سه دور مذاکره غیرمستقیم با میانجیگری عمان برگزار کردهاند که هدف آن جلوگیری از دستیابی تهران به سلاحهای هستهای در ازای لغو تحریمهای اقتصادی سختگیرانه ایالات متحده است.
مجید تخت روانچی، عضو هیئت مذاکرهکننده ایرانی، فاش کرد که در طول دور سوم مذاکرات، تلاشها برای تهیه متن توافق احتمالی آغاز شد.
او تأکید کرد که خطوط قرمز ایران همچنان پابرجاست و خاطرنشان کرد که غنیسازی صفر اورانیوم و محدودیتهای برنامه موشکهای بالستیک ایران در طول مذاکرات مطرح نشد.
روانچی گفت: تمرکز مذاکرات ما بر دو محور اصلی است: ایجاد اعتماد بینالمللی به ماهیت صلحآمیز برنامه هستهای ما و لغو تحریمها.
به گزارش وال استریت ژورنال، مهمترین نکات مورد اختلاف بین واشنگتن و تهران در آخرین مذاکرات در مسقط حول فعالیتهای غنیسازی اورانیوم ایران متمرکز بود.
این گزارش حاکی از آن است که دولت ترامپ به دنبال پیوند دادن برنامه موشکی ایران به توافق هستهای است، اقدامی که تهران به شدت آن را رد کرد.
علیرغم این اختلافات، طبق گزارشها، هر دو طرف موافقت کردند که مذاکرات را در دورهای بعدی ادامه دهند.
در همین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مخالفت خود را با هرگونه توافق جزئی با ایران تکرار کرد. نتانیاهو روز یکشنبه در سخنانی خواستار برچیدن کامل زیرساختهای هستهای ایران شد، مشابه مدلی که در توافق 2003 لیبی با قدرتهای غربی استفاده شد و در آن طرابلس برنامههای هستهای، شیمیایی، بیولوژیکی و موشکی خود را رها کرد.
نتانیاهو با هشدار نسبت به هرگونه مصالحهای که ایران را با قابلیتهای هستهای تنها بگذارد، گفت: «تنها توافق خوب، توافقی است که منجر به از بین رفتن تمام زیرساختها شود.»
قندیل پرس